фото: Soviet Armoured Car BA-10M. 1939. Советский бронеавтомобиль БА-10М.

Andrey KorchaginParola • 07-01-2011  

Описание: Tank Museum. Parola. Finland. Танковый музей в г. Парола, Финляндия. The BA-10 (Russian: Broneavtomobil 10) was an armored car developed in the Soviet Union in 1938 and produced till 1941. It was the most produced Soviet pre-1941 heavy armored car – 3311 were built in three versions. These versions were the BA-10, the BA-10M (improved version with new radio), and the BA-10ZhD (equipped for dual railway/road use). The basic BA-10 design was developed from the BA-3 and BA-6 heavy armored cars. It had an improved GAZ-AAA chassis and improved armor (up to 15mm at front and turret). It was intended that the BA-10 would be replaced in 1941 by the BA-11 with diesel engine and more sophisticated armor design, but the outbreak of war prevented BA-11 production. The BA-10 was in Red Army service till 1945. Significant numbers of captured BA-10s were used by Finland (at least 24), Germany and other Axis powers in Europe. Development During the late 1930s, Soviet armoured fighting vehicle designers incorporated sloped armor into all their new designs, and redesigned some existing vehicles to take advantage of it. The BA-10 used a slightly smaller, better-sloped armor layout than that of the BA-6, thus improving protection while saving weight. The greater engine power (50 hp, compared to 40 hp on the BA-6) made the vehicle more reliable. Like its predecessors, the BA-10 could be converted to a half-track by fitting auxiliary tracks to the rear pair of dual tandem wheels. On early BA-10s, these tracks were stowed strapped on top of the fenders. Later vehicles had an enclosed stowage box for the tracks in the same location. The tracks were often fitted when the vehicle needed to move across snow or soft ground. In action The BA-10 first saw action against the Japanese in Manchuria at the Battle of Khalkhin Gol in 1939.It was involved in all the Soviet Union's subsequent military operations and campaigns of 1939-1940. During World War II the BA-10 was used against the Germans on the Eastern Front, but was rarely seen after the winter of 1941–42. Later in the war, the heavy scouting role was taken over by light tanks such as the T-60 and T-70. A few BA-10s were seen as late as 1943 on the Leningrad front. Large numbers of captured BA-10s were used by Axis powers in Europe. In May 1945 a few BA-10s of ROA fought alongside the defenders of the Prague uprising. Specifications Weight5.14 tonnes Length4.65 m Width2.00 m Height2.20 m Crew4 Armor6–15 mm Main armament45 mm gun 20-K (49 rounds) Secondary armament2x 7.62 DT machine guns (2079 rounds). EngineGAZ-MM50 hp (37 kW) Power/weight10 hp/tonne Suspensionwheeled Operational range300 km Speed53 km/h БА-10 — советский средний бронеавтомобиль 1930-х годов. Был разработан в конструкторском бюро Ижорского завода в 1938 году на реконструированном шасси грузовика ГАЗ-ААА, у которого укорочена рама, усилена балка передней оси, передняя подвеска оснащена амортизаторами от модели ГАЗ-М1, и представлял собой модернизированный вариант бронеавтомобиля БА-3. Для повышения проходимости в комплект оборудования БА-10 входили быстросъёмные гусеничные цепи типа «Оверолл»[1], надеваемые при необходимости на задние ведущие колёса. Кроме того, преодолевать неровности (бугры, насыпи) помогали два запасных колеса, установленных вертикально на вращающихся опорах. Корпус сваривался из броневых листов. Машина оборудовалась радиостанцией. Серийное производство БА-10 началось в 1938 году и продолжалось до сентября 1941 года, когда он был снят с производства из-за невысокой боевой эффективности. Всего было выпущено 3291 БА-10, что сделало его самым массовым советским бронеавтомобилем довоенной постройки и самым массовым советским средним бронеавтомобилем. Использовался советскими войсками в боях на Халхин-Голе, Советско-финской войне и на всём протяжении Великой Отечественной войны. Некоторое количество БА-10 было поставлено МНР, кроме того, трофейные бронеавтомобили этого типа использовались Финляндией и Германией. Существовало две массовые модификации: БА-10 БА-10М — дополнительные бензобаки расположены на надколесных полках, на корме расположена специальная полка для гусениц. Единственный сохранившийся экземпляр БА-10 находится в Танковом музее в г. Парола, Финляндия.

Tags:




Поиск и фотоизображения предоставлены компанией Flickr с помощью сервиса Flickr API согласно Правилам пользования сайтом Flick.com и его сервисами. Графические изображения являются публичными, размещёнными их авторами в свободный доступ (Public) и физически расположены на серверах Flickr. Все права на фотографии принадлежат их авторам согласно пользовательскому соглашению сервиса Flickr.com и охраняются законами, регулирующими авторские права.